Εξώδικο του σωματείου εργαζομένων ΣΤΑΣΥ για τη γραμμή Φάληρο-Πειραιάς
Για καθημερινό «κίνδυνο ατυχήματος» λόγω εκτροχιασμού στο ασυντήρητο εδώ και δεκαετίες τμήμα της γραμμής του ηλεκτρικού Φάληρο-Πειραιάς προειδοποιεί με εξώδικό του το Σωματείο Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Άρη Χατζηγεωργίου στην «Εφημερίδα των Συντακτών», πρόκειται για το κομμάτι του δικτύου μετρό που εμφανίζει τη χειρότερη εικόνα εγκατάλειψης σε ολόκληρη την Αττική. Η κάκιστη κατάσταση της επιδομής, με ράγες που στραβώνουν, ξύλινους στρωτήρες που έχουν σαπίσει και συγκρατούνται από σκουριασμένες βίδες, γίνεται αντιληπτή από χιλιάδες επιβάτες καθημερινά. Οι συρμοί διανύουν με ελάχιστη ταχύτητα, σχεδόν «περπατώντας», την απόσταση ανάμεσα στους δύο σταθμούς έτσι ώστε εάν συμβεί κάτι, να μην προκαλέσει ανθρώπινα θύματα. Παρά την ελάχιστη ταχύτητα όμως, τα βαγόνια τραντάζονται και σε πολλά σημεία γέρνουν ανησυχητικά.
Ξεκινώντας από τον Πειραιά, χρειάζονται έως και 4 λεπτά για να φτάσουν τα βαρυφορτωμένα τρένα στο Νέο Φάληρο. Αμέσως μετά αναπτύσσουν ταχύτητα και έτσι διανύεται μια συνολική απόσταση 25,6 χιλιομέτρων με 24 σταθμούς σε 51 λεπτά, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της εταιρείας Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ). Πρόκειται για μια κατάσταση που δεν προέκυψε τώρα, αλλά επιδεινώνεται εδώ και πολλά χρόνια καθώς το τμήμα Φάληρο-Πειραιάς είναι το μοναδικό στο οποίο δεν έγινε καμία διορθωτική ενέργεια εδώ και δεκαετίες. Και αυτό δεν οφείλεται σε κάποιους που έκλεβαν υλικά ή στις απεργίες, αλλά στο σχέδιο υπογειοποίησης της γραμμής που υπήρχε γι’ αυτό το τμήμα και που όλο ξεκινούσε αλλά δεν προχωρούσε εδώ και 15 χρόνια.
Το σωματείο που εκπροσωπεί κυρίως τους εργαζομένους του πρώην ΗΣΑΠ στη γραμμή 1 (Πειραιάς-Κηφισιά) αποφάσισε να καταφύγει την περασμένη εβδομάδα στην εξώδικη διαμαρτυρία προς τη ΣΤΑΣΥ, κοινοποιώντας την στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο Υπερταμείο και στον ΟΑΣΑ. Επικαλούμενοι το δυστύχημα στα Τέμπη, οι εργαζόμενοι θυμίζουν ότι στα μέσα μαζικής μεταφοράς «δεν χωράνε εκπτώσεις σε ό,τι αφορά την ασφάλεια» και παραθέτουν συγκεκριμένες επισημάνσεις:
● Πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 έγιναν έργα ανακαίνισης τα οποία, όμως, δεν αφορούσαν τη γραμμή (επιδομή) αλλά τα κτίρια και τις εγκαταστάσεις των σταθμών. Η ανακαίνιση της επιδομής ξεκίνησε το 2008 και ολοκληρώθηκε το 2012. Σταμάτησε όμως στο Φάληρο και δεν έφτασε στον Πειραιά.
● Στο τμήμα αυτό, αυτήν τη στιγμή, περισσότεροι από 1.300 στρωτήρες (οι ξύλινες τραβέρσες πάνω στις οποίες πατούν οι σιδηροτροχιές) χρήζουν άμεσης αντικατάστασης. «Τα στριφώνια λόγω των σαθρών στρωτήρων αδυνατούν να σταθεροποιήσουν τη γραμμή. Χωρίς να είναι υπερβολή αυτό, οι στρωτήρες αυτοί έπρεπε να είχαν αλλαχθεί χθες».
● Οι στρωτήρες πατούν πάνω σε σκύρα τα οποία, όμως, «έχουν διαλυθεί σε χαλίκια». «Σε πολλά σημεία υπάρχει ρίψη σκουπιδιών. Τα διαλυμένα σε χαλίκια σκύρα, τα απορρίμματα και η ύπαρξη υπόγειων υδάτων έχουν αλλοιώσει εντελώς την υποδομή. Σε μερικά σημεία θυμίζει λάσπη. Η υπογόμωση των στρωτήρων με σκύρα είναι αδύνατη».
● «Λόγω της σαθρής υποδομής αρκετές φορές έχουμε θραύση των αμφιδετών», δηλαδή των στοιχείων που ενώνουν μεταξύ τους τις ράγες. «Από τύχη μέχρι σήμερα δεν έχει συμβεί ατύχημα».
● «Η βραδυπορία των 25 χιλ./ώρα, όσο και να μειωθεί, ακόμα και 5 χιλιόμετρα την ώρα να γίνει, δεν αποσοβεί τον κίνδυνο ατυχήματος. Πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα πριν συμβεί το απευκταίο. Να προχωρήσουν άμεσα τα έργα ανακατασκευής στο τμήμα Φάληρο-Πειραιάς. Δεν χρειαζόμαστε ακόμα μία “θυσία” για να δούμε την πραγματική εικόνα εγκατάλειψης των υποδομών», προειδοποιεί το εξώδικο.
● Τα προβλήματα, πάντως, δεν λείπουν και από τα άλλα τμήματα της υπόλοιπης γραμμής. «Λόγω έλλειψης προσωπικού καταργήθηκε η πεζή επιθεώρηση της γραμμής, κατά την οποία αποτυπώνονταν τα προβλήματα της επιδομής και διορθώνονταν τα μικρότερα από αυτά, όπως π.χ. απομακρύνονταν υλικά από τις γραμμές. Η πεζή επιθεώρηση ξανάρχισε πριν λίγες μέρες λόγω του δυστυχήματος στα Τέμπη».
● Για να γίνεται προληπτική συντήρηση στο υπόλοιπο δίκτυο, «χρειάζεται να υπάρχει επαρκές προσωπικό στα τμήματα συντήρησης της επιδομής». «Δυστυχώς, με την προκήρυξη του 2020 δεν προβλέφθηκε προσωπικό για τη στελέχωση αυτών των τμημάτων. Ετσι σήμερα τα δύο συνεργεία που εργάζονται στην συντήρηση της επιδομής απασχολούν ελάχιστους τεχνίτες γραμμής, οι οποίοι θα μειωθούν σύντομα ακόμα περισσότερο λόγω συνταξιοδοτήσεων. Οι εμβαλωματικές λύσεις των εργολάβων είχαν τραγικές συνέπειες», τονίζει το σωματείο, θυμίζοντας τον νεκρό εργοδηγό της επιδομής, Πέτρο Γιάμαλη, τον Νοέμβριο του 2021.
Το εξώδικο των εργαζομένων προκάλεσε τεράστια αναταραχή μέσα στο κλίμα που έχει δημιουργήσει το δυστύχημα των Τεμπών και τα εξώδικα των μηχανοδηγών του σιδηροδρόμου που αγνοήθηκαν επί μήνες από τους «αρμοδίους». Σύμφωνα με πληροφορίες, γίνονται αυτή τη στιγμή εσπευσμένες ενέργειες να ξεκινήσουν εργασίες αντικατάστασης των σαπισμένων ξύλινων στρωτήρων. Επειδή, μάλιστα, υπάρχει έλλειψη στην αγορά, αξιοποιούνται στρωτήρες από το δίκτυο του ΟΣΕ – λες και δεν χρειάζονται και σε εκείνο εργασίες ανάταξης.
Υπογειοποίηση μετ’ εμποδίων
Τι γίνεται όμως με το σχέδιο της υπογειοποίησης που συζητιέται από το έτος 2007, τις μελέτες που εκπονήθηκαν με κόστος 1,2 εκατομμύρια ευρώ και κατέληξαν σε έγκριση περιβαλλοντικών όρων το 2012; Ο Γιώργος Γαβρίλης, που υπήρξε επί σειρά ετών πρόεδρος των εργαζομένων του ΗΣΑΠ και αντιπεριφερειάρχης Πειραιά (2014-2019), μας θυμίζει ότι το έργο -προϋπολογισμού 70 εκατομμυρίων ευρώ- απεντάχθηκε ξαφνικά το 2013: «Η Περιφέρεια Αττικής το επανέφερε το 2015 και το προωθούσε με επικαιροποίηση της μελέτης μαζί με τη δημιουργία κλειστής αγοράς στην πίσω πλευρά της Επισκευαστικής Βάσης προς την πλατεία Ιπποδαμείας. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ξαναπάγωσε τα σχέδια το 2019, αλλά έβαλε στη συζήτηση παραχώρηση σε ιδιώτες μέσω ΣΔΙΤ των 34 στρεμμάτων που καλύπτει όλη η έκταση της Επισκευαστικής Βάσης του ΗΣΑΠ έως τον ιστορικό σταθμό Πειραιά. Φανταστείτε ότι όποιος αναλάβει την εκμετάλλευση θα μπορεί να χτίσει 140.000 τετραγωνικά μέτρα», λέει ο κ. Γαβρίλης.
«Η υπογειοποίηση της γραμμής Φάληρο-Πειραιά αποτελεί πάγιο αίτημα όλων των φορέων και των κατοίκων του Πειραιά» τονίζει ο Γ. Γαβρίλης, και πρέπει να προχωρήσει, λέει, καθώς θα απελευθερώσει 10 στρέμματα χώρου, θα αποφορτίσει ταυτόχρονα την κυκλοφορία των 8 εκατομμυρίων Ι.Χ. και των 140.000 βαρέων οχημάτων που κινούνται ετησίως προς το λιμάνι και θα δημιουργήσει τις συνθήκες για την αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής. «Το έργο δεν απαιτεί απαλλοτρίωση, έχει οριστική μελέτη και έγκριση περιβαλλοντικών όρων, θα βελτιώσει το περιβαλλοντικό ισοζύγιο, αλλά τελικά και την αισθητική του χώρου και των χρήσεων», καταλήγει.